Memo Stories ingår i bokförlaget Memo Förlag AB. Under varunamnet Memo Stories samlar vi våra upplevelsekoncept och digitala satsningar för att ge barn, ungdomar och familjer upplevelser utöver det vanliga.
Vi skapar koncept och aktiviteter runt böcker, dels för att inspirera barn till att läsa och skriva, dels för att ge barn och familjer roliga och spännande upplevelser kopplade till böckernas värld.
Vi drivs av att inspirera barn till att läsa och skriva. Vi tror att barn som får uppleva det de läser om också inspireras till att läsa. Det gör vi bl a genom deckarvandringar, skrivarskolor, interaktiva spel, appar, bokreleasepartyn, barnkalas och böcker som väcker läslust.
Inom Memo Stories har vi tagit fram konceptet Move Mystery Mind, som innebär en blandning av spänning, klurigheter och rörelse. Först ut i vår Move Mystery Mind-satsning är Hemliga Klubben-Appen.
Memo Förlag AB grundades 2004 av Susanne och Roland MacFie. Med Memo Stories har de tagit nästa steg i utvecklingen av företaget. Susanne och Roland är författaren och illustratören bakom deckarserien Hemliga Klubben och en rad andra bokserier. 2010 startade de deckarvandringar med Hemliga Klubben och 2014 läskonceptet Lust att läsa för skolor.
Vision
Vi gör vardagen roligare och mer spännande.
Mission
Vi ska förse världen med spännande och roliga upplevelser kopplat till böckernas värld med fokus på barn.
Kärnvärden
Memo Stories arbetar utifrån ett hållbart företagande. Hållbarhet är en del av Memo Stories värdegrund och något som vi tar hänsyn till i vårt dagliga arbete.
Att engagera oss i barns förutsättningar är en viktig del för oss på Memo Stories. SOS Barnbyar, Barncancerfonden och Min stora dag är exempel på det. Vi vill göra skillnad och som användare av våra upplevelser hjälper du till att göra världen lite bättre.
Årets Turistföretagare 2017
Susanne och Roland MacFie, Memo Förlag/Memo Stories har tilldelats priset Årets Turistföretagare 2017. Årets Turistpris delades ut i samband med Entreprenörsgalan i Alingsås den 2 mars 2018 inför 350 personer.
Juryns motivering:
”Detta energiska företag hittar ständigt nya sätt att förnya sig och utveckla sin verksamhet, samtidigt som man lyfter Alingsås varumärke. Sedan starten 2010 har man producerat 30 böcker, hållit åtta stycken releasepartyn för barn och deras föräldrar på Alingsåsplatser igenkända från böckerna. Från böckerna utvecklades deckarvandringar och deckarskola. Från att resa till skolorna runt om i Sverige, kommer nu tusentals skolelever till Alingsås för att lära sig att skriva deckare och gå deckarvandring.”